Podjetniki imajo pri evidentiranju svojega poslovanja dve možnosti – prva je enostavno knjigovodstvo, druga pa dvostavno knjigovodstvo. Ugotovimo torej, da enostavno ne pomeni preprosto, gre le za to, da se računovodski izkazi hranijo v eni knjigi namesto v dveh. Kaj to pomeni in katera opcija je bolj preprosta?
Razmislek o enostavnem in dvostavnem knjigovodstvu je relevanten za tiste podjetnike, ki želijo optimizirati svoje poslovanje in postaviti kar najboljše temelje za dolgoročen uspeh. A ni nujno, da se bomo s temi odločitvami sploh srečali – nekateri podjetniki namreč nimajo izbire, nekateri pa tovrstnega knjigovodstva sploh ne potrebujejo.
Pogoji in zahteve za enostavno knjigovodstvo
O tem, ali bomo imeli enostavno ali dvostavno knjigovodstvo ali pa morda niti ne bomo vodili svojih računovodskih evidenc na ta način, odločajo nekateri posebni faktorji. Predvsem moramo paziti na vrsto podjetja in pričakovane prihodke, pa tudi na nekatere druge posebnosti:
- Samostojni podjetniki normiranci ne beležijo svojih odhodkov, ti se avtomatsko izračunajo na podlagi prihodkov. Zato ni relevantno niti enostavno niti dvostavno računovodstvo.
- Podjetja z več kot 50.000 evri letnega prihodka nimajo možnosti za enostavno knjigovodstvo, obvezno morajo imeti dvostavno knjigovodstvo.
- Podjetja z manj kot 50.000 evri letnega prihodka se lahko sama odločajo o tem, na kakšen način bodo uredili knjigovodstvo.
Razmislek o enostavnem in dvostavnem knjigovodstvu je torej relevanten le za tista podjetja, ki morajo evidentirati svoje odhodke in ob tem nimajo več kot 50.000 evrov prihodkov na leto. Ti pogoji nam torej dopuščajo, da se odločimo za enostavno knjigovodstvo, ni pa to zahtevano, še vedno imamo lahko tudi dvostavno knjigovodstvo.
Enostavno knjigovodstvo v praksi
Zakaj bi se podjetniki, ki to lahko storijo, odločili za dvostavno knjigovodstvo namesto enostavnega? Takšni primeri so redki, načeloma je pametno imeti enostavno knjigovodstvo, če ta možnost obstaja.
V praksi je razlika le v tem, kako se v knjigah beležijo posamezni poslovni dogodki. Pri enostavnem knjigovodstvu imamo le eno knjigo, v kateri so zabeleženi vsi poslovni dogodki po datumu. Dvostavno knjigovodstvo pa vključuje dve knjigi, v eni so poslovni dogodki razvrščeni po datumu, v drugi pa po tipu. Tako imamo z dvostavnim knjigovodstvom boljši pregled nad poslovanjem svojega podjetja, predvsem imamo zelo lepo razvrščene prihodke in odhodke. Enostavno knjigovodstvo je bolj preprosto in lahko ugodi zahtevam, a nam ne ponuja podrobnejšega vpogleda v naše poslovanje.
Za dvostavno knjigovodstvo se bodo morda odločili tisti podjetniki, ki imajo velik obseg poslovanja, ne da bi presegli omejitev glede letnih prihodkov. Če imamo veliko število transakcij v manjših zneskih, je morda pametno imeti dvostavno knjigovodstvo, da imamo boljši vpogled v vse te poslovne dogodke.
Enostavno in dvostavno knjigovodstvo izbiramo s pomočjo računovodje
Večina podjetnikov se s temi premisleki in odločitvami ne sreča neposredno. Gotovo bomo sodelovali z računovodskim servisom, kjer bodo strokovnjaki znali pripraviti pravo strategijo za vsako podjetje. Pametno je, da jim prepustimo tudi to odločitev – računovodja lahko ugotovi, ali imamo možnost za enostavno knjigovodstvo ali pa se zahteva dvostavno knjigovodstvo. Lahko priporoči tudi druge rešitve, če so nam na voljo, zato je treba imeti dobro računovodstvo.